مـنـتـديات الـجالـية الـمصرية بـحائل
مرحبا بك في منتديات الجالية المصرية بحائل
مرحبا بك في منتديات الجالية المصرية بحائل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
تعلن الجالية المصرية بحائل عن عقد دورة في اختبار القدرات على يد متخصصين من الرياض بمقر الجالية ومدة الدورة 12 ساعة للحجز ولاستعلام بمقر الجالية بعد صلاة المغرب لمدة 10 ايام من تاريخ الاعلان(16/11/143) والاولوية لاسبقية الحجز

فكرة رائدة لتدريس المنهج المصري العربي واللغات

كاتب الموضوعرسالة
د محمد مجاهد

المساهمات : 1

فكرة رائدة لتدريس المنهج المصري العربي واللغات Empty
مُساهمةموضوع: فكرة رائدة لتدريس المنهج المصري العربي واللغات   فكرة رائدة لتدريس المنهج المصري العربي واللغات I_icon_minitimeالسبت أغسطس 25, 2012 9:29 pm

السلام عليكم: أنا عرفت أن الأستاذة التربوية /هالة عبد الرازق أنشأت مدرسة مخصوص لتدريس المناهج المصرية العربي واللغات للمصريين بالخارج واللي هيمتحنوا بالسفارات والمفروض انها تشتغل في نص سبتمبر ان شاء الله حسب كلامهم. بصراحة أنا كنت متخوف من موضوع التعليم عن بعد مع انه نظام ناجح جدا في كل العالم حتي مع السن الصغير لكن حفزني جدا حاجتين..أولا أن هيدرس الولاد مدرسين تربويين من مصر مختارين بعناية فائقة وخبرتهم مناسبة لهذا النوع من التدريس.. وثانيا اني شوفت ديمو للبرنامج اللي هيدرسوا عليه ولقيته اقوي من برنامج جامعة الملك عندنا وبيضمن كل انواع التواصل بين المدرس والطالب في الأتجاهين لدرجة ان المدرس ممكن يكتب للطالب بخط ايده علي الوايت بورد.كمان بيسمح باستخدام الأساليب الحديثة في التدريس زي الفيديو والباور بوين والأنترنت.وداخله برنامج تاني اسمه مانهاتن للتواصل بعد وقت المدرسة بين المدرس والمدرسة والطالب وولي الأمر.ولسه معرفش الرسوم كام بس بيقولوا تقريبا هتكون في السعودية للأعدادي 300 ريال في الشهر للطالب في كل المواد وانها هتبدأ من بعد العصر عشان اللي منتظم في مدرسة ومحتاج تقوية . أنا هجرب وهقولكم علي النتيجة مع أني عارف ان الموضوع لازم له تدريب للأولاد الفترة الأولي عشان يقدروا يستفيدوا من كامل قوة البرنامج ويتفاعلوا مع المدرس بكل طاقتهم لكني متفائل خير جدا من النظام اللي شوفته عندهم وان البرنامج ما اختش اكتر من نص ساعة علي ما فهمت ازاي يشتغل بالكامل

فكرة رائدة لتدريس المنهج المصري العربي واللغات
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» إزاي تعرف المصري